Selasa, 29 April 2014

Tabiat Buruk Yang Boleh Menjejaskan Kesihatan

Tabiat Buruk Yang Boleh Menjejaskan Kesihatan

Pernah tak anda terfikir tabiat anda boleh mengundang kecederakan badan dan menganggu kesihatan fizikal dan mental anda. 

Jika anda mempunyai mana-mana tabiat ini, maka ia belum terlambat untuk berhenti dan mula menikmati kehidupan yang sihat dan gembira hari ini.

Berikut senarai tabiat buruk yang anda perlu berhenti mulai hari ini.

1.  Melangkau sarapan

Pada hari ini, ramai di antara kita yang tidak mengambil sarapan pagi kerana membuat alasan waktu yang terhad dan menganggapnya menggemukkan. Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif. Kunci untuk sarapan yang baik keseimbangan protein, lemak dan karbohidrat. Jika anda melangkau sarapan anda, anda lebih cenderung untuk makan makanan lain dan  membawa kepada pertambahan berat badan.

2.  Makan Terlalu Cepat

Makan cepat akibat tekanan kerja atau kekurangan masa buruk boleh memberi kesan sistem pencernaan anda. Anda perlu mengambil sekurang-kurangnya 20 minit untuk menyelesaikan setiap hidangan. Jika anda hanya terus menelan makanan anda, tanpa mengunyah dengan betul, ia boleh menyebabkan keasidan, kembung dan gas berlebihan di dalam perut anda.

3.  Makanan Segera

Makanan segera kaya dengan lemak trans, gula,dan bahan pengawet  tiruan.  Kehidupan yang bergantung kepada makanan segera yang berterusan akan menambah saiz pinggang anda dan menyebabkan masalah kesihatan yang serius seperti kolesterol tinggi, kencing manis dan masalah jantung dalam jangka masa panjang.  Oleh itu, beralih ke diet yang sihat dan melindungi diri anda daripada berat badan dan masalah kesihatan yang lebih serius.

4. Kudapan

Jika anda mengganggu pola makan biasa anda, maka badan anda tidak lagi akan menghantar isyarat lapar dan anda akhirnya makan walaupun anda kenyang. Kudapan membanjiri  badan anda dengan kalori tambahan dan bahan-bahan yang tidak sihat, malah boleh menyebabkan masalah kesihatan yang kronik seperti kencing manis dan masalah jantung.

5. Mengorek hidung

Tabiat menjengkelkan ini bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan tetapi ia bertentangan dengan etika sosial. Mengorek hidung boleh merebakkan pelbagai virus seperti selesema yang dipindahkan ke dalam badan anda melalui mukus.

6.  Menggigit kuku

Tabiat mengigit kuku, hanya untuk  suka-suka atau kerana gemuruh yang melampau, boleh menyebabkan kuman masuk ke dalam badan anda. Tangan anda adalah punca utama penyebaran penyakit,. Kuman boleh dipindahkan melalui kuku ke dalam mulut anda. Jadi, hentikan tabiat  kotor ini segera. Petua untuk hentikan tabiat gigit kuku klik SINI

7. Berjaga di malam hari

Tanpa tidur yang cukup anda melemahkan sistem imun an sistem badan yang lain. Perlu untuk mendapat sekurang-kurangnya 7-8 jam tidur yang baik pada malam dalam seminggu. Tidur nyenyak juga membantu anda segar sepanjang hari.

8. Terlebih tidur

Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang terlalu panjang boleh mengakibatkan sel otak kita mati.

9. Menutup muka ketika tidur

Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

10. Tidur dengan Makeup

Ramai gadis yang mempunyai tabiat tidur dengan solekan  masih dimuka. Apa jua alasan anda, tabiat ini boleh menyebabkan kerosakan serius kepada kulit anda. Tidur dengan solekan, membawa kepada liang tersumbat dan kulit rosak. Selain itu, maskara dan solek mata yang lain boleh menyebabkan kerengsaan,  juga boleh membawa kepada kehilangan penglihatan.

11.  Memicit jerawat

Jika terdapat jerawat pada muka anda, anda mesti menahan diri daripada sentiasa memicitnya. Memicit jerawat akan merebakkan bakteria kekawasan muka yang lain . Selain itu ia akan membawa kepada parut dan keradangan. Oleh itu, berhenti memicit jerawat di muka anda untuk mengelakkan isu-isu kulit yang semakin teruk.

12. Kesunyian

Jika anda menghabiskan masa  anda berfikir tentang kesepian anda, atau apa sahaja  yang boleh menyebabkan perasaan putus asa dan kekecewaan, maka anda merosakkan kesihatan mental dan badan anda sendiri. Kunci untuk kesihatan yang baik adalah minda yang sihat dan segar. Jika fikiran anda  tidak sihat, ia akan memberi kesan kepada sistem imun anda.

13. Memakai headphone berjam-jam

Fon kepala atau fon telinga adalah sahabat tunggal untuk sebahagian daripada kita sepanjang hari. Kami mendengar muzik untuk meluangkan masa, semasa dalam perjalanan atau semasa bekerja di luar. Tetapi, jika  dipasang untuk beberapa jam  tanpa henti, maka anda perlu untuk hentikan tabiat ini. Mendengar muzik keras melalui fon telinga, boleh menyebabkan kehilangan pendengaran kekal.

14.Menonton TV

Menonton TV terlalu banyak boleh meletakkan anda pada risiko peningkatan serangan jantung, strok dan obesiti. Semakin anda terpaku kepada TV, semakin tinggi tahap lemak dan gula di dalam darah anda. Selain itu, ia membebankan  mata anda dan juga menyebabkan kerosakan kepada kanta biasan.

15. Memakai tumit tinggi

Wanita yang memakai kasut tumit setiap hari, melakukan banyak kemudaratan kepada badan mereka. Kasut tumit tinggi boleh memberi tekanan kepada postur anda,  menekan kepada sendi yang boleh menyebabkan artritis, sakit belakang dan kecederaan  tendon 

16. Merokok

Di belakang setiap pek rokok tertulis, 'Merokok membunuh', tetapi orang ramai masih berterusan dengan tabiat merokok. Merokok walaupun sebatang sehari, boleh menyebabkan pembekuan darah, mencegah aliran pantas darah dan dengan itu membangunkan arteri plak dalam saluran darah anda.

17. Bergantung kepada ubat-ubatan

Jika anda kerap mengambil ubat untuk sakit kepala, senggugut atau masalah perut  maka anda perlu berhenti sekarang. Pengambilan ubat-ubatan yang berterusan adalah tabiat yang sangat berbahaya.Jika anda makan diet yang seimbang dan berkhasiat maka anda tidak memerlukan nutrien tambahan. Oleh itu, sentiasa periksa dengan doktor anda sebelum mengambil sebarang pil.

18.  Mengabaikan Seks

Apa jua alasan untuk mengabaikan seks sama ada kerja terlalu banyak atau tekanan, mengelakkan seks sama sekali untuk beberapa hari dan bulan pada satu masa tidak baik. Seks adalah baik untuk anda dan kesihatan anda. Ia membantu meningkatkan sistem imun anda dan hubungan. Tetapi jika anda tidak berminat dalam fakta menyeronokkan ini, maka anda perlu bercakap dengan doktor anda serta-merta. www.healthmeup.com

18 ulasan:

  1. Assalamualaikum.... Kena jaga makan ni.....sebab selalu tak ambil sarapan.... Salam singgah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam..

      Nasuha pasni jgn skip sarapan pg ye.hehe

      Padam
  2. sebenarnya byk perkara ini kita slalu amal tanpa ketahui akibat buruknya kan?

    just blogwalking

    BalasPadam
    Balasan
    1. aRz kadang2 tau akibatnya tp da nama pun tabiat jd susah nak berhenti..

      Padam
  3. Wow.. banyaknya tabiat buruk saya ._. Yang no. 18 tu maksudnya..? Tak berapa nak faham sangat xD

    BalasPadam
    Balasan
    1. org yg da kawin je yg paham no 18 tu..hehe

      Padam
  4. 6 perkara je zizie xbuat.. yg lain, semua buat... huhuhuhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa lah agaknya yg 12 tu kan Nurul..hehe

      Padam
  5. Nampaknya banyak juga tabiat buruk yang perlu zumal ubah :)

    BalasPadam
  6. Dulu tak ambil sarapan. Sekarang ni dah ubah tabiat tu.

    BalasPadam
  7. berjaga dari malam terkadang heee..kalau makan selalu masa bosan mula cari makan itu ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama la gan cik siti suka mkn time bosan n tak tau nak buat apa

      Padam
  8. banyak juga tabiat suria yg tersenarai..:)

    BalasPadam
  9. byknya bnda yang CN suka buat kategori tabiat buruk..huhuhu

    BalasPadam
  10. byk juga yg dibuat tu...mengorek hidung pun ada dlm list..biasa korek hidung dalam bilik air jer :)

    BalasPadam

Google+ Badge

Jom Ikut Blog Ini!

Follow by Email