Selasa, 11 Mac 2014

9 Jenis Makanan Bantu Tingkatkan Kesihatan

‪السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Tahukah anda bahawa terdapat beberapa jenis makanan yang boleh membantu dapat merawat masalah kesihatan anda ketika anda diserang sakit? Jika tidak tahu, di sini kami ingin berkongsi dengan anda tentang beberapa jenis makanan yang mampu membuatkan anda sembuh dengan cepat dengan izin dariNya.

1. Beri 

beri

Beri biru mempunyai antioksidan yang paling aktif dalam mana-mana buah-buahan segar. Ianya mengandungi tahap antosianin yang merupakan salah satu antioksidan yang paling kuat. Beri biru membantu dalam meningkatkan imuniti anda dalam menentang sejuk dan selesema. 

Makanlah strawberi;, beri biru dan kranberi banyak-banyak setiap hari. Selain itu, kalium terdapat dalam buah beri juga boleh mengurangkan kepekatan kolesterol darah dan mengurangkan kemungkinan menghidap tekanan darah tinggi.

2. Sayur-sayuran hijau

sayur hijau

Sayuran hijau sangat baik untuk kesihatan, sayuran seperti arugula dan kale mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Inia akan membantu melawan sejuk dan selesema. 

3. Madu

madu

Madu mentah mempunyai beberapa polifenol antibakteria dan antivirus yang boleh membantu dalam berjuang dengan jangkitan bakteria. Malah, madu bermanfaat jika anda mengalami sakit tekak. 

4. Bawang putih

bawang putih

Jangan menjauhi bawang putih hanya kerana baunya. Ia bukan sahaja mempunyai fungsi antioksida, malah juga boleh menggalakkan edaran darah, mempercepat fungsi metabolisme dan membantu kita menurunkan berat badan dan membuang bahan toksin dari badan. 

Unsur sulfid yang menghalang pengoksidaan bukan sahaja mengurangkan kolesterol secara berkesan, malah juga boleh mencegah tekanan darah tinggi dan penyakit dalam sistem saluran darah jantung. Untuk memastikan anda mendapat manfaat yang sepatutnya cuba makan mentah. 

5. Tomato

tomato

Tomato merupakan sejenis sayur yang paling berkesan menghalang pengoksidaan. Kerana ia mengandungi banyak lycopene. Keupayaan lycopene menghalang pengoksidaan 20 kali ganda daripada vitamin C.

6. Kunyit

kunyit

Ia bukan rahsia bahawa kunyit boleh membantu dalam merawat jangkitan virus dan bakteria. Kunyit membuktikan ianya benar-benar membantu jika anda menambah kunyit ke dalam makanan anda apabila anda mempunyai selesema. Anda juga boleh menambah kunyit untuk susu panas untuk membantu melegakan selesema. 

7. Halia
halia

Anda boleh menambah halia dan limau dlm air panas dan minum dua kali sehari jika mengalami sejuk badan dan untuk membantu buang angin dalam badan. 

8. Ikan

ikan

Ikan seperti tuna, salmon, ikan kembung amat kaya dengan Omega-3 asid lemak, sebatian yang membantu dalam mengurangkan keradangan di dalam badan. Anda akan l
lebih terdedah kepada selesema dan selesema jika anda mempunyai keradangan kronik. 

9. Jintan Manis

jintan manis

Jika anda mengalami masalah batuk dan kesesakan dada, maka  jintan manis boleh membantunya. Ianya mempunyai ciri-ciri antibakteria dan menawarkan bantuan dari batuk dan kesesakan dada dalam saluran pernafasan. Apa yang perlu anda lakukan hanya tambahkan jintan manis dihancurkan bersama-sama dengan bawang putih, gula, dan kayu manis dalam air panas dan lakukannya tiga kali sehari. Sumber 

4 ulasan:

  1. semuanya anis mkn kecuali beri..jarang2..heheh..nice info.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. beri kat sini mahal kan Anizz..tu yg jarang2 dpt mkn..

      Padam
  2. Balasan
    1. kan..ikan kembong masak apa pun sedap sbb daging dia lemak2 gitu

      Padam

Jom Ikut Blog Ini!

Blogged.my My Ping in TotalPing.com