Rabu, 26 Februari 2014

13 Makanan Dan Minuman Unik Jepun

Semua orang pasti tahu kalau Jepun adalah negara yang maju teknologinya, manusianya moden namun Jepun menjadi salah satu negara yang penuh dengan element mengejutkan di dunia ini .

Sama ada kamu percaya atau tidak , banyak sekali benda - benda unik yang terhasil dari kreativiti orang Jepun . Itu juga termasuk  makanan ringan yang diedarkan di negeri yang terkenal dengan bunga Sakura ini. Mungkin juga kerana persaingan mereka terpaksa mencipta sesuatu yang lain dan unik untuk menarik pelanggan.


Tak percaya ?Jom, intip 13 makanan dan minuman paling unik yang berasal dari Jepun

1. Gula-gula Sotong

gula gula sotong

Saat kamu tinggal di sebuah pulau dengan laut di sekelilingnya , sepertinya normal jika kamu setiap hari makan makanan olahan laut . Bagi Jepun , makanan olahan laut adalah hal yang begitu istimewa seperti gula-gula sotong ini . Jika kamu ke Jepun , kamu boleh mencari makanan ringan ini selama festival tradisional di Jepun . Walaupun rasanya tidak manis dan cenderung pedas, banyak juga penggemarnya .


2 . Pepsi Rasa Timun
pepsi perisa timun

Sama seperti perniagaan makanan ringan , Jepun juga mempunyai idea minuman ringan yang begitu unik . Bahkan kilang minum kelas dunia , Pepsi juga mencipta rasa - rasa baru yang khusus hanya di Jepun seperti Pepsi rasa Yoghurt , Shiso ( campuran selasih dan mint ) dan rasa timun ! 


3. Air Limau Kari
air limau kari

Terfikir bagaimana jika kari dan limau disatukan ? Ya, anda tidak perlu berfikir bahawa ini adalah salah satu makanan cabaran Fear Factor . Ini benar-benar wujud di Jepun. Oleh kerana terdapat satu tempat di Jepun orang rela menghirup air limau dan kari. Dan mungkin rasanya sangat pelik kan.


4. Soda Belut
soda belut

Minuman dengan nama Eel Surgin ini adalah minuman bergas yang berwarna kuning dan belut. Dicipta oleh syarikat Tobbacco Jepun, minuman ini mempunyai idea yang tidak masuk akal. Belut telah menjadi salah satu daripada bahan-bahan kegemaran dalam masakan Jepun, tetapi idea membuat belut minuman bergas pastinya idea hebat bukan?


5. Ais Krim Daging Kuda
aiskrim kuda

Ais krim perisa daging kuda ni ada kat Jepun sebab permintaan daging kuda yang tinggi..Jadi kat dalam ais krim ni siap ada potongan kecil daging kuda lagi. Sebenarnya banyak lagi aiskrim dengan perisa haiwan di Jepun seperti aiskrim daging lembu dan ais krim perisa bisa ular. 


6. Ais Krim Dakwat Sotong

aiskrim dakwat sotong

Ais krim yang hitam ni adalah perisa dakwat sotong.Perisa Ini ada kat Jepun kerana mereka sangat taksub dengan makanan laut..Selain dakwat sotong ini ada jugak perisa lain macam udang dan ikan paus.

7. Ais Krim Viagra


aiskrim viagra

Trend ais krim perisa pelik bukan perkara baru tetapi, Ais Krim Viagra tentunya sesuatu yang jarang kita dengar. Adakah ia berperisa  Viagra? Adakah  Viagra diselitkan di dalamnya atau adakah ia hanya  ais krim yang berwarna biru? Kalau nak tau kena la cuba sendiri..hehe

8. Minuman Keju

minuman keju

Minuman ini dihasilkan oleh sebuah syarikat keju bernama NEEDS di Hokkaido.  Minuman Keju dibuat untuk meningkatkan kegemaran orang Jepun kepada keju . Terdapat lebih daripada 20 juta kanak-kanak di Jepun tidak tahu jenis keju dan lebih daripada 30 % daripada orang dewasa di Jepun berfikir bahawa apabila menyentuh keju boleh mendapat kanser . Macam sedap je kan?


9. Anak Ketam Bakar
anak ketam bakar

Jika anda suka makan ketam kari rempah, mungkin memang ia sangat baik. Tetapi pernahkah anda cuba  anak ketam  panggang ? Ia mungkin kedengaran menyedihkan, tetapi di Jepun terdapat snek dalam bentuk anak ketam  dipanggang dan kemudian segera dibungkus sedia untuk dinikmati.


10. Kerepek kerang Mayonis
kerang mayonis

Walaupun ia berasa pelik, tetapi kerang dan kerepek dengan rasa mayonis kelihatan agak terkenal di Jepun. Satu perkara yang anda harus ingat , snek perniagaan di Jepun penuh dengan saingan. Jadi mengambil idea seperti kerepek rasa kerang jadi segar campuran mayo yang baik, tidak kelihatan terlalu buruk.


11. Susu Manusia (Susu Ibu)


susu manusia

Kami sering mendengar bagaimana susu ibu  makanan yang terbaik untuk bayi, tetapi bagaimana jika anda tidak boleh atau tidak mahu menggunakan  susu anda sendiri? Di Jepun produk ini dikenali sebagai "Susu Ibu" menawarkan apa yang boleh menjadi pengganti susu anda. Produk ini hanya menimbulkan persoalan di manakah mereka mencari wanita-wanita ini untuk menghasilkan susu?

12. Makanan Kitar Semula

makanan kitar semula

Konsep ini diilhamkan pengilang, Vegetech Co dan rakan kongsi, Kanto Orto Co dgn kesungguhan untuk mengurangkan sisa makanan. Produk ini termasuk jus, makanan dan pencuci mulut. Produk-produk ini dibuat dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditolak dari kedai-kedai kerana telah rosak atau lebam.

Haba digunakan untuk buah-buahan dan sayur-sayuran untuk tempoh yang singkat. Tiada instrumen memotong digunakan untuk memelihara pemakanan. Maka langkah seterusnya adalah untuk campuran buah-buahan dan sayur-sayuran dan membuat mereka ke dalam bentuk pati. Produk mereka menjadi pemakanan tambahan yang menarik.

13. Sushi Serangga



sushi serangga

Ramai orang suka makan sushi, tetapi bagaimana jika sushi serangga? Anda perlu mengakui bahawa ini kelihatan agak "seni," selagi mereka kekal dalam pinggan! Makanan ini telah menjadi sumber makanan protein yang tinggi untuk orang Jepun selama berabad-abad. Banyak restoran Jepun menawarkan pelbagai serangga yang boleh dimakan, biasanya ditangkap liar.

Ahli-ahli sains Jepun cuba untuk menggalakkan serangga sebagai sumber yang murah protein terutamanya dengan kos semakin meningkat makanan yang diperlukan untuk lembu ladang dan ternakan lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Google+ Badge

Jom Ikut Blog Ini!

Follow by Email