Jumaat, 14 Mac 2014

China akui ada perselisihan dengan AS

‪السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

obama dan li keqiang


#‎dimanaMH370. Sejak berita kehilangan kapal terbang MH370 pelbagai desas desus,teori dan konspirasi timbul mengenai kehilangannya terutama di laman sosial. Salah Satu darinya mengaitkan perselisihan dua kuasa ekonomi terbesar dunia iaitu China dan Amerika. 

Dipetik dari Berita Harian Perdana Menteri China, Li Keqiang, semalam mengaku wujud perselisihan dengan Amerika Syarikat.

Di manakah Anda  Sembunyikan Pek Mamee Chef? #HideAndSeekMameeChef 

BEIJING: Perdana Menteri China, Li Keqiang, semalam mengaku wujud perselisihan dengan Amerika Syarikat, dan dua kuasa ekonomi terbesar dunia itu perlu menghormati kepentingan utama masing-masingdua kuasa ekonomi terbesar dunia

Washington dan Beijing bertelagah berhubung pelbagai isu, termasuk hak asasi manusia, pencerobohan siber, pertikaian perdagangan dan aktiviti tentera China mengenai pemilikan laut dengan jirannya. 

“Memang benar ada pergeseran timbul dalam mencapai kerjasama, tetapi ini adalah masalah dengan kerjasama. Sudah tentu kedua-dua negara, disebabkan sejarah dan latar belakang budaya berbeza, dan tahap pembangunan juga berbeza, ada perbezaan dalam sebahagian isu,” katanya pada sidang akhbar majlis penutupan sesi tahunan Parlimen semalam. 

Li tidak menyebut isu tertentu dalam hubungan Amerika-China, tidak menyentuh isu dalaman sensitif dan antarabangsa yang dihadapi Parti Komunis. 

Amerika tidak senang mengenai apa yang dilihat sebagai usaha China untuk mengawal perairan di rantau Asia Pasifik. 

China berada di tengah pertikaian kedaulatan dengan sekutu Amerika, Jepun, berhubung gugusan pulau tidak berpenghuni di Laut China Timur. 

Republik itu juga terbabit dalam tuntutan wilayah dengan Filipina, Vietnam, Taiwan, Malaysia dan Brunei terhadap perairan di Laut China Selatan yang menyediakan 10 peratus tangkapan ikan dunia. 

Di pihaknya, Beijing meluahkan kebimbangan berhubung kedudukan tentera Amerika di Asia. 

Di sebalik ketegangan itu, kedua-dua pihak mempunyai kepentingan utama dalam mengekalkan kestabilan ekonomi dunia. 

“Selagi kami menghormati satu sama lain, menghormati kepentingan satu sama lain, mengawal perbezaan kami, mempunyai rundingan setara dan memberi tumpuan kepada meluaskan kepentingan, kami boleh meningkatkan tahap hubungan dua hala kami,” katanya. –Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Ikut Blog Ini!

Blogged.my My Ping in TotalPing.com